A Windows 8 és az új 8.1 operációs rendszer legnagyobb kritizálói
közé a PC-s hardcore játékosok tartoznak, ugyanis a start menüt
megszokták, és ez a réteg amúgy sem híve a kényszerű változásoknak.
Ennek megfelelően továbbra is a Windows 7 számít a legkedveltebb
operációs rendszernek a játék szempontjából, azonban a Microsoft erre az
operációs rendszerre nem portolja az újabb WDDM felületeket, és ezzel
az újabb DirectX API-kat sem. Ez az egész egy olyan helyzetet teremt,
melyben a funkcionalitás szempontjából a hardcore játékosok inkább a
Windows 7 operációs rendszert kedvelik, ugyanakkor technikailag
kétségtelenül modernebb a Windows 8, főleg a 8.1-es frissítéssel.
A jobb technológia azonban csak akkor ér valamit, ha a programok
kihasználják, tehát a hardcore játékosok nem voltak rászorulva a
váltásra. A Battlefield 4 azonban már gondolkodóba ejtheti a
felhasználóbázist, ugyanis ez a program kihasználja a DirectX 11.1-es
API egyik extráját, mely képes a címtérnek megfeleltetni a dinamikus
pufferek SRV-it (shader resource views), illetve a dinamikus constant
puffereket a D3D11_MAP_WRITE_NO_OVERWRITE funkcióval. Ez az
optimalizálás csökkenti a CPU-ra helyezett terhet, amit a felhasználó
sebességnövekedésként fog érzékelni. Jó hír, hogy ez egy szoftveres
funkció, tehát minden legalább DirectX 11-et támogató hardver képes
használni csupán Windows 8 vagy 8.1 operációs rendszer szükséges hozzá.
A nyerhető sebesség bár a beállításoktól és a hardveres
konfigurációtól függ, alapvetően elmondható, hogy az előzőleg
beharangozott nagyjából 10%-os gyorsulás tulajdonképpen mindig megvan,
tehát ennyit minimum nyer a felhasználó azzal, ha a Battlefield 4-et
Windows 7 helyett modernebb Windows 8 vagy 8.1 operációs rendszeren
futtatja. Ennél is jobb hír, hogy a DirectX 11.1-es API leginkább a
CPU-limites szituációkban segít, vagyis jellemzően alacsonyabb felbontás
és grafikai részletesség mellett. Ilyenkor a gyorsulás akár 30-50% is
lehet függően a CPU-limit mértékétől. Ritka esetben 50%-nál nagyobb
extra sebesség sem kizárt, de ez általánosságban nem jellemző. A
fejlesztőktől kapott információink szerint a cserére vállalkozó
játékosok nagy átlagban 15 és 25 százalék közötti gyorsulásról számoltak
a Windows 8.1 telepítése után.
A technikailag a helyzet eléggé egyértelmű. A Windows 8 vagy 8.1 a
DirectX 11.1-et kihasználó Battlefield 4-ben érezhetően gyorsabb a
lassacskán korosodó Windows 7 operációs rendszernél. Ez sokaknak elég
indok lehet a váltásra. Az NVIDIA, az Intel és a nem GCN architektúrára
épülő AMD grafikus vezérlőt használó játékosoknak mindenképp, hiszen
számukra a DirectX 11.1-es API kínálja a legjobb teljesítményt. A GCN-es
AMD Radeon grafikus vezérlőkkel rendelkező réteg megvárhatja a
Battlefield 4 decemberi frissítését, melyben a Mantle API-t használó
leképző még a DirectX 11.1-es kódnál is gyorsabb lesz, emellett
független az operációs rendszertől, azaz Windows 7, 8 és 8.1 alatt is
ugyanarra lesz képes. Persze az esetleges váltást ebben az esetben is
érdemes átgondolni.
A Battlefield 4 egyébként csak a kezdet, ugyanis a
D3D11_MAP_WRITE_NO_OVERWRITE funkció támogatása a játék alatt zakatoló
Frostbite 3 motorba van beépítve, vagyis az erre épülő, később megjelenő
játékok hasonló extrákat mutatnak majd fel a Microsoft új operációs
rendszerén.