2013. december 8., vasárnap

Hogyan NE sysprepeljünk? (Vírusirtóval a gépen!)

Azt a rendkívül nemes feladatot kaptam, hogy gyártsak egy Windows 7-es image-et, ami leválthatja a felhasználóknál lévő Windows XP-ket. Sok tervezés, gondolkodás, szögelés és reszelés előzte meg a végleges lemezkép elkészítését. Vastag image-et terveztem, benne Office 2007-tel, víruskeresővel és minden egyéb finomsággal, "lite touch" módban, úgy hogy hosztnéven kívül a telepítés során ne kérdezzen semmit. Mikor úgy éreztem, hogy elkészültem, "lesysprepeltem", majd felküldtem a lemezképet a WDS-re.
Mikor ezt az image-et fel akartam telepíteni, a "specialize" fázisban (amikor fájlmásolás után először indul a Windows a merevlemezről, és fekete háttér előtt egy fehér csíkon megy egy fény, és olyanokat írogat, hogy "Starting services", meg "Installing devices") mindig azt a hibaüzenetet kaptam, hogy "Windows could not finish configuring the system." Ez lassan egy hete volt. Azóta számtalan alkalommal újrakezdtem, átkonfiguráltam, szétállítgattam és nem utolsó sorban kitéptem az összes szál hajam (GT, lassan, de biztosan én is haladokJ). Mígnem eszembe jutott, hogy akár megnézhetném az install logot is. A naplóban olyanokat találtam, hogy "Failed to process reg key or one of its descendants", meg hogy "Failed to set security info". Mindegyik bejegyzés közvetetten vagy közvetlenül a vírusirtóra utalt.
Utánanéztem, és sokan mások is hasonló cipőben járnak. A probléma maga a víruskergető. Ugyanis úgy gondolja, hogy az ő registry kulcsait ne piszkálja senki, még a Windows telepítő sem, és minden ilyen próbálkozásra "hozzáférés megtagadva" hibát ad, ezt viszont a Windows telepítője nem veszi jó néven, és bosszúból lehal. 
Az alábbi termékek/gyártók jelenlegi legfrissebb termékei biztosan érintettek a problémában:

  • Symantec
  • McAfee
  • AVG
  • Avira
  • ESET NOD32


Ezekben – már amelyikben lehet – ki kell kapcsolni az "önvédelmi" beállítást, hogy hagyja már szegény telepítőnek, hadd macerálja a víruskereső registry kulcsait. 
Gondolom nem okozok nagy meglepetést, ha azt mondom, hogy a Microsoft ForeFront és a Microsoft Security Essentials kompatibilis a syspreppel, és nem szenvednek ilyen problémáktól.